menusearch
mabnaacc.ir

استانداردهای حسابرسی عملیاتی

(0)
(0)
استانداردهای حسابرسی عملیاتی


34- خویشاوندان درجه یک عبارت از همسر و افراد تحت تکفل اعم از وابسته یا غیروابسته است. خویشاوندان نزدیک عبارت از والدین، برادر یا خواهر یا فرزندان غیرمستقل است.
12-يک مؤسسه حسابرسي مستقل، در بندهاي 13-3 تا 15-3 تعريف شده است.
6-بندهای 2-3 تا 11-3 برای استانداردهای مرتبط با استقلال ملاحظه شود. بخش 2 برای استانداردهای مرتبط با اصول آیین رفتار حرفه‎ای ملاحظه شود. همچنین هر یک از حسابرسان عضو انجمن‎های حرفه‎ای، ممکن است مشمول الزامات آیین رفتار حرفه‎ای سازمان‎ها يا نهادهاي اعطاکننده مدارک حرفه‌اي باشند.
7- مؤسسه‎های حسابرسی کار حسابرسی را به این دلایل شروع می‎کنند: (1) صلاحدید مؤسسه حسابرسی، (2) درخواست نهادهای قانون‎گذار یا ناظر و (3) تعهدات قانونی. یک مؤسسه حسابرسی ممکن است طبق درخواست‎ها و تعهدات قانونی، نسبت به انجام کار الزام داشته باشد. در مواردی که یک مؤسسه حسابرسی در واحد مورد حسابرسي، مستقل نیست و اما به‌دلیل الزام قانونی یا دلایل دیگر، نمی‎تواند از انجام کار خودداری کند، به بند 4-3 مراجعه شود.
8- بندهای 21-3 تا 28-3 برای الزامات مرتبط با صلاحیت حرفه‎ای ملاحظه ‎شود.
9- دوره مورد بررسی عموماً دربرگیرنده یک سال است.
10- رویکرد دوم، عمومآً به مؤسسه‎های حسابرسی مربوط است که نسبت به انواع دیگر حسابرسی‎ها، تنها تعداد اندکی از حسابرسی‎های مبتنی بر استاندارد‎های حسابرسی عملياتي را انجام می‎دهند.


11- اظهارنظر تعدیلي، اظهارنظری است که طبق آن هم پیشگان بررسی‎کننده به این نتیجه می‎رسند که به استثنای اثرات نارسایی‎های مندرج در گزارش، سیستم کنترل کیفیت در دوره زمانی موردنظر به‌گونه‌اي مناسب طراحی و رعایت شده است. اظهار نظر مردود، اظهار نظري است مبني بر اينکه سيستم کنترل کيفيت به‌گونه‌اي مناسب طراحي و رعايت نشده است تا نسبت به رعايت استانداردهاي حرفه‌اي، اطمینان معقول به‌دست آيد.
46- در استانداردهای حسابرسی عملياتي، واژه "significant" با واژه "material"، که در متون حسابرسی‎های صورت‎های مالی به کار می‎رود، معادل هم در نظر گرفته شده است.

47- در شرایطی که اهداف حسابرسی توسط قانون تعیین می‎شود، حسابرسان ممکن است برای تعریف اهداف یا دامنه حسابرسی، آزادی عمل نداشته باشند.
48- واژه برنامه "Program" که در این رهنمود استفاده شده است، دربرگیرنده واحدها، سازمان‎ها، برنامه‎ها، فعالیت‎ها و وظایف دولت می‎باشد.

50- بسیاری از واحدهای دولتی، فعالیت‎های مربوط به حسابرسی داخلی را تحت عناوین دیگری مانند بازرسی، ارزیابی، رسیدگی، تشکیلات و روش‎ها یا تحلیل مدیریت، می‎شناسند. این فعالیت‎ها از طریق بررسی نحوه انجام وظایف انتخابی، به مدیریت کمک می‎کند.


52-تقلب نوعی عمل غیرقانونی شامل به دست آوردن چیزی با ارزش از طریق ارائه نادرست به‌طور آگاهانه است. اینکه آیا یک عمل، در واقع، تقلب است یا خیر، تصمیمی است که باید از طریق دادگاه یا سیستم قضايي یا مراجع قانونی دیگر گرفته شود و فراتر از مسئولیت حرفه‎ای حسابرسان می‎باشد.

54-ارکان راهبری، افراد مسئول برای نظارت بر هدایت راهبردی و ایفای تعهدات واحد مورد حسابرسی در ارتباط با پاسخگویی هستند (بندهای 03-1 تا 05-1 پیوست ملاحظه شود.)

55- منظور از یک حسابرس با تجربه، فردی (اعم از داخل یا بیرون از موسسه حسابرسی) است که دارای صلاحیت‎ها و مهارت‎هایی است که او را توانا ساخته است تا حسابرسی عملياتي را انجام دهد. این صلاحیت‎ها و مهارت‎ها شامل شناخت(1) روش‎های حسابرسی عملياتي، (2) استانداردهای حسابرسی عملياتي و الزامات قانونی و مقرراتی مربوط، (3) موضوع‎های با اهمیت مرتبط با دستیابی به اهداف حسابرسی و (4) موضوع‎های مرتبط با محیط واحد مورد حسابرسی می‎باشد.

56- حسابرسان می‎توانند این الزامات را با تهیه فهرستی از پرونده‎ها، موارد یا سایر روش‎های تشخیص مدارک ویژه‎ای اجرا کنند که مورد آزمون قرار گرفته است. پیوست نمودن تصویر مدارک مورد آزمون یا تهیه رونوشت از جزئیات اطلاعات اینگونه مدارک، تحت عنوان مستندسازی حسابرسی الزامی نیست.

جستجو